NTR Perssite


Alle informatie over de tv-programmering van de NTR

Nieuwsuur scherpt format aan

04 april 2016

Nieuwsuur ziet er vanaf vanavond anders uit. Het dagelijkse nieuws- en achtergrondprogramma van de NOS en NTR op NPO 2 scherpt zijn format aan om kijkers nog beter te bedienen. Belangrijkste wijziging is dat de rollen van de presentatoren duidelijker worden gemarkeerd. Voortaan presenteert alleen de ‘anchor’ (Twan Huys/Mariëlle Tweebeeke of vervanger Joost Karhof) zittend achter de desk en hebben de presentatoren van NOS Nieuws en Sport een eigen, staande plek aan een groot scherm. Daarmee wordt het onderscheid tussen achtergronden, nieuws en sport helderder, een kijkerswens die onder meer blijkt uit onderzoek.

Nieuwsuur begint voortaan met het nieuws dat die dag de meeste achtergrond behoeft en waar later in het programma eventueel een vervolg op gegeven wordt. Daarna volgt een nieuwsblok, gebracht door de presentatoren van het NOS Journaal. Na het verdiepende achtergronddeel door de anchor presenteren de presentatoren van NOS Sport actualiteiten uit de sport. Nieuwsuur investeert bovendien in achtergronden- en onderzoeksjournalistiek op sportgebied. Daarvoor zijn twee nieuwe researchjournalisten aangetrokken.

Hoofdredacteur Joost Oranje: “De drie programmaonderdelen nieuws, achtergronden en sport zijn de bouwstenen van het succes van het programma. Dat blijft dus overeind. Maar op deze manier wordt Nieuwsuur nog meer een logisch geheel, met een samenhangende en herkenbare opbouw. Dat is waar de kijkers nadrukkelijk om vragen en met deze aanpassing van het format komen we aan die wens tegemoet.”

Nieuwsuur bestaat inmiddels ruim vijf jaar en is het ankerprogramma van de journalistieke en verdiepende zender NPO 2. Het programma wordt goed gewaardeerd door de kijker, het gemiddelde waarderingscijfer staat al sinds 2012 op 7,5. Ook de kijkcijfers zijn goed; in 2015 was de gemiddelde kijkdichtheid hoger dan het jaar daarvoor: gemiddeld keken in 2015 660.000 mensen van 6 jaar en ouder, in 2014 waren dat er gemiddeld 629.000. Bij grote nieuwsgebeurtenissen trekt Nieuwsuur regelmatig tussen de 750.000 en een miljoen kijkers. Het programma blijft ook bij vakgenoten niet onopgemerkt; het won sinds 2012 ieder jaar een Tegel (de belangrijkste journalistieke jaarprijzen) en werd vorige week nog onderscheiden met een Tegel in de categorie Onderzoek vanwege de onthullingen over de ‘Teevendeal’. Eerder won Nieuwsuur ook een TV-Beeld voor het beste actuele programma vanwege diezelfde onthullingen.

Uitzending: elke dag, 22.00 uur, NPO 2


Neem voor meer informatie contact op met NOS Marketing & Communicatie: te: 035 - 677 90 00 of communicatie@nieuwsuur.nl